Standjátékok és aktivitások kiállításokra - ötlettől a megvalósításig

2020.02.15

Előző cikkemben arról írtam, hogy ideje a 2020-tól kezdődő években egy kicsit megújítani a felfogásunkat, ha standdal megyünk egy kiállításra. A folytatásban a játékokról és az ajándékokról lesz szó. 

Mielőtt a gamifikációról esne szó, megkérdeztem egy szakértőt, hogy mire is érdemes figyelni. Hersman Irén (Akit a weboldalán keresztül direktben is megtaláltok >>)  segített, hogy az alapfogalmakat tisztába tegyük.

Végtelen örömmel tölt el, hogy nemcsak a közép-, de kis- és mikrovállalkozások is kezdik elhinni, hogy a játékosítás nem a nagyok privilégiuma, sőt pont ők azok, akiknek kötelező elem kell, hogy legyen a tarsolyukban - véli a szakértő.

Mielőtt megmagyaráznám, hogy miért, engedjétek meg, hogy néhány fogalmat tisztázzak. Ma a gamification szó eléggé felkapott, de ahányan vagyunk - némi túlzással -, annyiféle dolgot értünk alatta. A legtöbbeknek valami játszási lehetőség ugrik be. De! 

Szakmailag szerintem 3 dolgot érdemes megkülönböztetni. (Vannak iskolák, akik 4 felé osztják a területet, az én ízlésemnek kissé erőltetve.) A három terület, a három irány a játék - játékosítás - játékszerűsítés. Az utóbbi a gamification szó szerinti fordítása. (A helyesírás-ellenőrzők nem véletlenül nem ismerik, hiszen csakúgy, mint az angol eredetije, nagyon újkeletű szóról, fogalomról beszélünk.

Ami megkülönbözteti, hogy játszunk, játékosítunk, vagy játékszerűsítünk, az pedig a cél, hogy mit akarunk elérni! 

Merthogy ebben az esetben is a céllal kezdünk.

  • A játék az örömről szól. Ha nem várunk el semmit a játékostól, csak szimplán szeretnénk, ha jól érezné magát velünk, akkor valamiféle játékot vethetünk be, amiben Ő jól érzi magát és jó szívvel emlékezik vissza rá.
  • Ha már játékosításról beszélünk, akkor is van játszási lehetőség, de ezzel valami többet akarunk kiváltani belőle, mint hogy szimplán jól érezze magát. Például meg akarunk tanítani neki valamit, és azt szeretnénk, ha örömmel meg is tanulná, vagy meg akarjuk szerezni az elérhetőségüket, és ezt örömmel meg is adják.
  • A játékszerűsítés esetében már nem beszélünk teljes játékról, csak játékelemekről. A cél pedig a saját folyamataink hatékonyabbá tétele. Ez nemcsak a szórakozásról, hanem a hatékonyságról szól.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ritkán ennyire tiszta a kép, általában keverednek az elemek. Visszatérve arra, hogy miért érdemes minden vállalkozónak élni a játékosítás valamelyik formájával? Mert a játék az egy személyes kapcsolat. 

Mikor játszunk? Amikor csak tehetjük! 

Gyakran használunk játékokat. Nem csak a standokon, bár ennek a cikknek a témája főleg a kiállítási standok játékelemeiről szól. De játszunk az olvasókkal a Facebookon, játszunk velük a weboldalon, a chatrobotban, a hírlevélen. Mi magunk játékosan próbálunk tanulni, mert tudjuk, hogy úgy könnyebb, sőt amikor csapatot építünk, akkor is játékokat keresünk magunknak, hiszen a játék összehoz. Akikkel már játszottál együtt, azzal tovább együtt maradsz, mert kedveled a társaságát.

Nem csak nyereményjáték létezik! 

Amikor együtt kezdünk gondolkodni egy bármilyen marketing célú játék bevezetésén, akkor a legtöbb ügyfelem úgy gondolkodik, mintha lottón nyerte volna a témát. Szinte csak nyereményjátékokban tud gondolkodni. Standjátékok tekintetében is ez az első, ami mindenkinek eszébe jut. Amikor azt mondtam, hogy egy adott eseményen alig volt élményadó kiállító, egy csomóan felhorgadnak, hogy "Márpedig mi játszottunk, volt egy kvíz, és lehetett nyerni terméket/szolgáltatást".
Egyfelől igazuk van. 


© 2019 Gáspár Katalin Harmopress Kft - +36703367444
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el