Szeretetmarketing - lejáratják ezt a szép szót a rohadékok!
"A szeretet titokzatos növény, magától szokott megteremni. Vagy sehogy!" - Karcosra hallgattam azt a hanglemezt gyerekkoromban, amelyben a Kis Mukk tanulságos beszélgetést folytatott a fügefákkal. Megtanulta, hogy pénzen nem lehet megvásárolni az emberek szeretetét.

Ez a drága Péter ember a KKv marketing csoportba kitett posztom alatt világított rá, hogy mindenképp meg kell magyaráznom, mi is ez az egész. Köszönöm szépen neki ezt a jó kis genyáskodó mondatot, mert bizony felhívta a figyelmet rá, hogy tegyem tisztába a dolgokat.
Kétfajta vállalkozó van - az egyik két típusra osztja az embereket, a másik nem.
Na jó - szóval kétfajta vállalkozó van. Imre a Pénzvállalkozó. Én a szeretetvállalkozó - 5 éven át vittük a Lélekpillangó nevű sikerprojektet együtt és barátok vagyunk. Mi vagyunk a képen Imi egyik nagy rendezvényén, a BusinessSmart konferencián. Mi vagyunk az élő bizonyíték arra, hogy a két gondolkodási mód kiválóan harmonizál egymással. (A Nagy Textil Répa csak úgy ott van, már nem is emlékszem, hogy került a képre, viszont nekem roppant szimpi - szerinted is helyes?)
Ez a felosztás teljesen saját tapasztalat, én látom így. Nincs kutatási háttér mögötte, nincsenek számok sem, csak a gyakorlat, az én gyakorlatom.
Pénzvállalkozó, mint Imre, az egyik típus. Számára a pénz maga a játékszer. Itt nem a sorozatvállalkozó lúzerre gondolok, aki csillogó szemmel mindenbe beleugrik, amiben pénzt lát, majd sorra felsül vele. Azokra a vállalkozókra gondolok, akik átgondolják, hogy mi az, ami a piacon keresett, amiről van valamennyi tudásuk, kapcsolatuk és abba beteszik a tőkéjüket, és az a játékuk, hogy több legyen, amit kivett, mint amit berakott. Ez teljesen egyszerűnek tűnik, de a szeretetvállalkozók ezt a fajta vállalkozást szerintem halálra unnák. Nekik más a játékuk. Míg ez a vállalkozói típus teljesen boldog attól, hogy a cége tőle függetlenül működik, némi rátekintés mellett jut bőven ideje egyéb dolgokat csinálni, a szeretetvállalkozó gyakran nem is érti, miről beszél a pénzügyi vállalkozó. Ők szoktak a cégtől függetlenedésről beszélni, meg arról, hogy vezető légy, ne pedig önfoglalkoztató. Ha egy klasszikus szeretetvállalkozó benyalja ezt, akkor belőle lesz a boldogtalan, ámde gazdag ember. Ha a pénzvállalkozót szeretetvállalkozásba kényszerítenénk, megőrülne, mert sosem akarna ennyi ideig ugyanazzal foglalkozni, ráadásul a pénzmennyiséget is lehet, hogy kevesellné. (Nem föltétlen, de ne rohanjunk előre.)
A szeretetvállalkozó más.
Ő az a fodrász, az a kisiparos, az a marketinges, aki imádja, amit csinál. Mártika, a kozmetikusom ma már lassan a 80-at fenyegeti, elsőként kezdett hazánkban BIO dolgokkal foglalkozni, és még most, ennyi idősen is képzi magát. Mindene a kozmetika, egész életében az akart lenni, azt is csinálta. Egy különleges eljárást honosított meg, amelynek oktatásából bőségesen jutott neki mindenre. Laci a fodrászom. Országos hírneve van szakmailag is és mint fodrászüzleteket segítő üzletembernek is. Tavaly együtt csináltunk egy őrületesen sikeres fodrász konferenciát, az elsőt, amelyen 100 főnél is több szakember jött össze azért, hogy a fodrászszalon hatékonyabb működtetéséről tanuljon. (Hajvágó fieszta, ezt látod a képen!).

Ők klasszikus szeretetvállalkozók. Imádják, amit csinálnak, el nem tudnák képzelni, hogy ne azzal foglalkozzanak, amit szeretnek. Szerintem ha Lacit, vagy Mártikát kivennénk az üzletből, akkor keresnének valakit, akinek csak úgy is levághatják a haját, vagy kezelhetik a bőrét. Mindketten bőven túllépték azt a keretet, amire egy "csak szalon" képes lehet, találtak olyan forrásokat és csatornákat, amelyekkel bővíthetik azt a pénzügyi lehetőséget, amelyet a korlátozott személyes keret adott. A szeretetvállalkozók azonban - bár örülnek a pénznek - nem azért dolgoznak, hogy még több és több legyen a számlájukon, hanem azért, mert imádják, amit csinálnak, és fejleszteni szeretnék ezt a területet. Minél több embernek akarnak segíteni. Mártika abban, hogy igazi BIO eljárásokat használjanak a kozmetikusok, Laci abban, hogy a fodrász szakma nívója növekedjen, és minél több vendég kapjon maximális kiszolgálást a szalonokban. Ők mindketten jó példák a szeretetvállalkozásra. És arra is, hogy ebben is van ám növekedés, és pénz is akad, ha valaki ügyesen meglátja a lehetőségeket.
De szeretetvállalkozó az a coach is, aki otthagyja a busásan jövedelmező multis állást azért, hogy zátonyra futott házasságokat, vagy derékba tört karriereket segítsen egyenesbe jutni, az a közszereplő is, aki látja a sok rossz mentális állapotú embert, és szeretne nekik segíteni, vagy az a fotós, aki imádja a gyerekeket és gyerekfotós stúdiót nyit.
Ő az, aki lát egy problémát, és vállalkozóként és magánemberként is, akkor is egy probléma élére áll, hogyha azon egy kajla buznyák direkt haszna nem keletkezik, nem mérlegel, csak teszi, ami a helyes.
(A képen az állatorvosi rendelő és holisztikus kisállat patika tulajdonos Kati, aki elindította a PetárdaStop mozgalmat, amit 3 éven át a két ünnep közt vittünk keresztül a városon.)
Én - mikor szeretetmarketingről beszélek - ezeknek a szeretetvállalkozóknak beszélek. Én elsősorban nekik tudok segíteni. Bár szeretem a pénzt, hiszen abból tudok magamnak és a gyerekemnek minőségi oktatást fizetni, abból tudom eltartani a lovunkat, abból tudom komoly kiképzésekre hordani a kutyámat, abból jut arra, hogy kiállításokra vihessem (vagyis van szép számmal hobbim is!), nem az a fő célom, hogy nagyon sok pénzem legyen. Az a fő célom, hogy úgy legyen sok pénzem, hogy ezeknek a cégeknek segítek kitörni a hétköznapok taposómalmából.
Segítek úgy vállalkozni, úgy eladni magukat, hogy közben ne égjenek ki abban, amit annyira szeretnek. Hogy közben jusson nekik is azokra a dolgokra, amit a munka mellett még szeretnének elérni. És kitágítsuk azokat a lehetőségeket, amelyek előttük állnak.
A szeretetmarketing nem más, mint a szeretetvállalkozások marketingje. Van üzleti terv, van marketingterv és van cél ebben is. És még valami van, ami a pénzügyi vállalkozásban nem mindig: misszió, szív, lélek, és nagyon-nagyon sok szeretet.
Nekem ez a fontos.
Pillanatnyilag, ami a munkát illeti, tele vagyok, mint a déli busz :), szóval új megbízást csak mértékkel tudok fogadni.
Tanácsadásra le tudsz velem ülni, annak általában nincs akadálya. Nyugodtan felhívhatsz!
A blogomat nem ügyfélvadászati céllal írom, hanem azért, mert imádom a marketinget, és szeretnék neked segíteni, még akkor is, ha éppen nincs pénzed, vagy nem vagy még biztos abban, hogy kivel dolgozz, mire van szükséged.